چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه در گفت‌وگو با ایتارتاس از استراتژی روسیه در پرونده هسته‌ای ایران گفت.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آمریکا به نبود مدارک در انحراف برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و پس از آن اعلام شد مذاکرات 1+5 که قرار بود درباره تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به شورای امنیت برگزار شود به تعویق افتاد.
قرار بود روز جمعه هفته جاری مذاکرات 1+5 برگزار شود که خبرگزاری فرانسه از نیویورک گزارش داد جلسه مزبور با یک هفته تعویق روز جمعه هفته آینده برگزار می‌شود. دلیل لغو این جلسه حاضر نبودن نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام شده که برای دیدار رسمی با دبیرکل آتی سازمان ملل متحد به مسکو رفته است و در جمعه هفته جاری در نیویورک نخواهد بود. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا از به تعویق افتادن این جلسه اظهار ناخشنودی کرده و در گفت‌وگو با فرانس‌پرس گفته خواهان اقدام سریع شورای امنیت است. نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا نیز از تلاش آمریکا برای فشار به اعضای شورای امنیت برای دستیابی به یک قطعنامه سریع خبر داده است. محمد البرادعی که برای سفری کوتاه به آمریکا سفر کرده طی سخنرانی در دانشگاه ییل به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: هنوز مدرکی که از انحراف برنامه هسته‌ای ایران به‌سوی برنامه نظامی را نشان دهد، در دست نیست. رویترز با اشاره به سخنان البرادعی گزارش داد: ایران کشوری است که پتانسیل هسته‌ای را دارد چراکه به فناوری آن دست یافته اما هنوز امکان قضاوت درباره ذات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. دبیرکل آژانس در ادامه گفته ایران تا رسیدن به سطح تولید صنعتی اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاح فاصله زیادی دارد و ازاین‌رو هنوز زمان برای مذاکره و گفت‌وگو با ایران وجود دارد.
البرادع به تلاش شورای امنیت و قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی اشاره نکرده است. قطعنامه پیشنهادی درحالی به چالش کشیده شده که پیش‌بینی آمریکا و فرانسه این بود که با راه‌اندازی چرخه دوم غنی‌سازی سوخت در نطنز، اجماع سریع‌تری درباره تحریم ایران به‌دست آید. در حال حاضر روسیه سرسخت‌ترین مانع تحریم‌ها است و حتی خواهان آن شده که پروژه نیروگاه بوشهر از فهرست تحریم‌ها کنار گذاشته شود. ایگور ایوانف روز گذشته در گفت‌وگو با ایتارتاس تصریح کرد روسیه خواهان ایران مجهز به بمب اتم نیست و طاقت دیدن یک کشور مجهز به سلاح اتمی را در مرزهای جنوبی خود ندارد. ایگور ایوانف درباره تحریم‌های ایران و نظر روسیه گفت: برای روسیه تحریم ایران یک اصل نیست و ما به تحریم به عنوان ابزاری برای دستیابی به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی نگاه می‌کنیم.
ایوانف گفت: حتی اگر روسیه به تحریم رضایت دهد، برای وادار کردن ایران به گفت‌وگو است و ما قصد فشار غیرمنطقی به ایران نداریم. وزیر دفاع روسیه نیز که روز گذشته در نروژ بود به ایتارتاس گفت قرارداد ضدموشکی بین ایران و روسیه به موشک‌های دفاعی برمی‌گردد و قدرت حمله ندارد. سرگئی ایوانف گفت: روسیه بیش از هر چیز به امنیت مرزهای خود می‌اندیشد و ذات برنامه هسته‌ای ایران با نظارت شدید آژانس قابل کنترل است. درباره قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای امنیت سازمان ملل، حسن روحانی موضع‌گیری کرده و آن را ظالمانه خوانده است. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده قبلی پرونده هسته‌ای در حاشیه گردهمایی مسئولان عقیدتی و سیاسی ارتش به خبرنگار ایرنا گفت: ایران برای رویارویی با همه شرایط آمادگی کامل دارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: روند این پیش‌نویس به سمت تصویب شدن است و ما امیدواریم تصویب نشود چون با فعالیت‌های هسته‌ای ایران سازگار نیست.حسن روحانی گفت: هنوز فرصت داریم که از تصویب این پیش‌نویس جلوگیری کنیم. نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: فعالیت‌های ما عمدتاً باید دیپلماتیک باشد و با کشورهای روسیه، چین و حتی اروپایی روابط دیپلماتیک گسترده‌تری برقرار کنیم تا از تصویب قطعنامه جلوگیری و یا آن را تعدیل کنیم.حسن روحانی گفت: راه هنوز بسته نیست و اروپایی‌ها به دنبال تصویب قطعنامه هستند تا پس از آن برای مذاکره به سمت ایران بیایند. وی افزود: تصویب قطعنامه علیه ایران بدون پاسخ نخواهد بود.
کد خبر 7100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز